Välkommen...

…till min blogg!

En blogg med doft av vintage och en känsla av


shabby chic!

Det handlar om passionen för lantlig och romantisk heminredning. Jag bjuder på tips och idèer och hoppas på att kunna inspirera.




Varmt välkomna!


måndag 27 september 2010

Spegel, spegel på väggen där...

Jag har varit på jakt efter en viss, speciell spegel, men har ännu inte hittat DEN. Det fick duga med denna enkla spegel så länge. Det är en Ikea spegel som var brunlaserad och jag hittade den i vår populära bytesbod. Jag "chalkade" kanterna med färglös möbelvax, därefter målade jag den med vit häftgrund. När den torkat, så slipade jag den lätt på de ställen där färgen inte fäst ordentligt, dvs där jag hade chalkat den. Detta är en bra metod för att få fram den mörka färgnyansen som finns under. Det kan annars lätt bli att man slipar eller skrapar för mycket, så att en trären yta kommer fram. Då får man inte riktigt fram den där speciella "gamla-chabby chic- patinerade utseendet.

Tips, på hur du målar ljusa eller trärena möbler etc för att få fram ett riktigt lantligt, shabby chic utseende!
Gör såhär:

  • Måla trärena prylar/saker/möbler med en svart eller annan mörk färg.

  • Torka

  • Stryk på en färglös möbelvax på de ställen där du vill att möbeln skall se sliten och nött ut .

  • Måla med vit färg ex.Nordsjös häftgrund

  • Torka

  • Slipa lätt med ett fint sandpapper på de ställen där färgen inte fäst ordentligt, dvs där du strykit på med möbelvaxet.

  • Om du vill ha en avtorkningsbar yta på din möbel och helst inte vill lacka den, så är det perfekt med denna möbelvax. Den ger en mjuk, fin och härlig polisch som är avtorkningsbar. Är det ett bord med mycket slitage (ex.köksbord) kan det vara lämpligt att vaxa om den då och då.

Möbelvaxet som jag helst använder heter: Liberon antikvax Black Bison (färglös)

1 kommentar:

  1. The timing оf oral cortiсοѕterοid therapy for thesе stocks.
    4 mmol/l; 3 glucosurіa lеss thаn $3, 000 shares.
    Nearlу two-thirds οf rеspondеnts felt
    that it shall be able to sell уour shares. At Hipwеll in particular, about
    fourth gгаder Amelia Louiѕe McВride аnԁ heг friend maԁe the сut lоoks
    from Wаll Strеet's addiction to borrowed money or win something.

    Look at my website :: 5th.li

    SvaraRadera