Välkommen...

…till min blogg!

En blogg med doft av vintage och en känsla av


shabby chic!

Det handlar om passionen för lantlig och romantisk heminredning. Jag bjuder på tips och idèer och hoppas på att kunna inspirera.




Varmt välkomna!


måndag 4 oktober 2010

Festlig Lördag med syltade kantareller

Jag har ju plockat så otroligt mycket kantareller i år och ville göra något annat med dom små gula raringarna än att bara förvälla och frysa in.
Till min fördel så har jag min syster och hennes man som jag ringer till när jag vill ha lite mattips och recept. Hon är kallskänka och han är kock och de driver en restaurang tillsammans. Dom är otroligt duktiga på mat! Att sylta kantareller var ett tips som jag fått av dom, och jag kan lova er att det är jättegott. Min sambo fick vara testpilot när jag förra helgen överraksade honom med en 3-rätters middag.
Till förrätt blev det lantpatè med syltade kantareller. Kombinationen av dessa smaker blev verkligen en smaksensation.

Varmrätten bestod av oxfilè med rostade rotsaker (kålrot, palsternacka, rotselleri, morot och rödbetor). Rotsakerna tillagade jag i ugnen med lite olivolja, rosmarin, honung och chevrè ost.Rödbetorna förkokade jag en liten stund innan. När oxfilèn nästan var klar hällde jag på lite rödvin i stekpannan, det fick bli en god sky/sås till det hela. Till detta serverade jag en fräsch sallad med bla ruccola, massor med finstrimlad purjolök,sockerärtor och gröna ärtor. Efterrätten till denna ljuvliga middag bestod av en enkel fruktsallad med vanilj kesella.

Denna burk med syltade kantareller fick min väninna när hon fyllde år istället för blommor. Använde mig av mina "scrapbooking kunskaper" och gjorde en etikett som jag knöt fast med bastband med hjärtan och lite snöre, då blev det genast en festlig och uppskattad present!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar