Välkommen...

…till min blogg!

En blogg med doft av vintage och en känsla av


shabby chic!

Det handlar om passionen för lantlig och romantisk heminredning. Jag bjuder på tips och idèer och hoppas på att kunna inspirera.




Varmt välkomna!


onsdag 14 april 2010

Helleborus hybrid...


Snart kommer min kära sambo och löser av mig i butiken. Jag har ju varit krasslig i snart 2 veckor, så man behöver lite mer avlösning än vanligt. Men idag ska jag inte åka hem och lägga mig på en gång... nä, jag ska åka och handla mig en Helleborus hybrid, eller mer känd som julros. Dom är så vackra dessa blommor och jag ska se om jag kan hitta mig en vit sådan.

Lite fakta:
Blomningstid:
feb.mar.apr.maj
Växtvillkor:
skugga, solrik
Blomsterfärg: rosa, vit, violett, grön

Vattning: regelbunden

Gödning: måttlig

Placering: Ljus plats, men tål halvskugga.

Ursprung: Sydvästra europa

Användning: Utplanteringsväxt som är flerårig (vinterhärdig), men som helst ska skyddas med lättare övertäckning på vintern. Det gäller framförallt växter som är planterade i krukor och lådor.
(fakta har jag hämtat från www.plantagen.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar