Välkommen...

…till min blogg!

En blogg med doft av vintage och en känsla av


shabby chic!

Det handlar om passionen för lantlig och romantisk heminredning. Jag bjuder på tips och idèer och hoppas på att kunna inspirera.




Varmt välkomna!


lördag 18 december 2010

Liten paus i julstöket

Jag far omkring som en yr höna och plockar o fixar med allt möjligt. Trots det känns det som om jag inget får gjort, någon som känner igen sig? De flesta julklapparna är inhandlade, bara några små grejjer kvar. Julmaten har jag inte ens börjat tänka på, måste nog skriva en lista på vad som ska handlas, vad jag kan börja förbereda osv. Laxen ska jag iallafall grava på Tisdag. I mitt recept på gravning är det bra om den gravas ca 3 dagar innan. Godis har jag gjort både chokladkola, knäck, marsipanpraliner och corn flakes crisp. Nu väntar jag bara på att få ett recept på lakritskola av en väninna, det ska bli spännande att prova på något nytt. Här på Cafè Tant Gredelin i Enköping var jag med min dotter och barnbarnbarnet och fikade häromdagen. Skönt med en liten paus i julstöket. Cafèt har en mysig miljö och gott & hembakat fika. Kan verkligen rekomendera ett besök till detta Cafè om ni är i Enköping
Att göra lite arrangemang/stilleben med blommor,( i detta fall hyacinter) är också en avkopplande sysselsättning för mig.
Mera hyacinter...inlindade i notpapper i min favorit kruka.
Har börjat med att slå in lite julklappar, så man inte har allt in i det sista. Jag lägger ner ganska mycket tid på att slå in julklappar. Gör egna etiketter bla. Det blir jättesnygga paket av vanligt brunt/naturfärgat papper som man bara skrynklar till innan man slår in julklappen. Blir en härlig gammaldags julkänsla över det. Vissa paket "chalkar" jag kanter o hörn för att de ska se ännu äldre ut. (chalkar=drar/gnuggar med en chalk/stämpeldyna). Snören av olika slag, organzaband, spets mm blir också väldigt snyggt. Alla får dessutom en polkagris käpp på sitt paket, lite gulligt faktiskt.

1 kommentar:

  1. Riktigt fina klappar.
    Vill nog inte visa mina halvslarviga klappar :D


    Men måste bara fråga..
    hade du trevligt då? AHAH

    SvaraRadera