Välkommen...

…till min blogg!

En blogg med doft av vintage och en känsla av


shabby chic!

Det handlar om passionen för lantlig och romantisk heminredning. Jag bjuder på tips och idèer och hoppas på att kunna inspirera.




Varmt välkomna!


lördag 10 juli 2010

Lite målartips!

Fick ett samtal av en av mina bloggläsare tillika en fd kund. Hon har blivit inspirerad av att måla om lite och ville ha lite tips och idèer. Så jag tänkte att kanske fler vill ha små tips då och då. Här kommer ett litet sådant..
Denna tallrikshylla (modell mindre) var helt trären när jag hittade den.Jag ville få fram en gammal patinerad look. Efter tvättning med målartvätt och lite slipning så målade jag den med en grön decorlasyr. Därefter tog jag Nordsjös häftgrund. Det går lika bra med ex. Alcros V-slip. När den torkat något så skrapade, hackade och slipade jag den lite grann. Satte dit några krokar för att kunna hänga lite fina saker i. Krokarna köpte jag på järnhandeln. Svarta smideskrokar som jag kokade i salt och ättika. Lät dom ligga kvar i vattnet ett par dagar. Lade sedan upp dom på tork på lite hushållspapper. Då får man fram en snygg åldrad look även på krokarna.
Lyktan ni ser på bilden är ett av mina bästa loppisköp under Norrlandsresan.köpte den av Cecilia från Storboda. Ni kan se fina bilder från hennes altan i ett tidigare inlägg. Nu är det dags för stranden, för det ska visst bli värmerekord idag igen! Hoppas ni fått lite matnyttigt i ert måleri. Lycka till! Om det är något ni undrar över så är det bara att maila, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga. Jag har som jag tidigare skrivit proffshjälp här hemma, då min sambo är målare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar